NOVINKY
Vynález umožňuje horizontálnu prekládku kontajnerov a výmenných nadstavieb medzi cestou a železnicou, ako aj medzi železnicou a železnicou a podstata riešenia spočíva v troch spôsoboch krátkeho vertikálneho zdvihu intermodálnych nákladových jednotiek (ďalej len „INJ“) nad prepravný zámok na dopravných prostriedkov (ďalej len „DP“) a jeho následnú horizontálnu manipuláciu.
V súčasnosti sa prekládku kontajnerov využívajú len vertikálne spôsoby prekladania (kolesové prekladače a portálové žeriavy). Kolesové prekladače majú pomerne malé náklady na kúpu, ale majú vysoké prevádzkové náklady, portálové žeriavy majú vysoké kapitálové náklady a menšie náklady na prevádzku. Doba prekládky je limitovaná tým, že každý kontajner je potrebné zdvihnúť do výšky (niekedy aj 10 m a po jednom kuse prekladať. Čas prekládky uceleného vlaku (44 kontajnerov) je cca 2 hodiny. Kapitálové náklady na výstavbu terminálu intermodálneho terminálu je cca 25 mil. EUR, pričom najväčšia nákladová položka je nákup portálových žeriavov (2 ks. 9 mil. EUR). Celkové náklady na prekládku 1 ks kontajneru pri započítaní 30 ročného odpisovania kapitálových nákladov a prevádzkových nákladov je cca 30 EUR, pričom technické riešenie s dvomi portálovými žeriavmi umožňuje prekládku max, 120 000 kontajnerov za rok. Pre zdvojnásobenie prekládkovej kapacity je potrebné vybudovať rovnaký zrkadlový terminál t.j. pri potrebe prekládky 240 000 kontajnerov sú už kapitálové náklady 50 mil. EUR
Patentovaný systém horizontálnej prekládky zdvíha kontajner len do výšky cca 15 cm a umožňuje preložiť v priebehu cca 20 minút celý ucelený vlak s kontajnermi (44 kontajnerov), čo je 6x rýchlejšie ako pri riešení s dvomi portálovými žeriavmi. Čo znamená, že na prekládku 240 000 kontajnerov postačuje riešenie s kapitálovými nákladmi cca 20 mil. EUR, čo znamená úsporu 250 %, čo sa pomerne premietne aj do ceny prekládky jedného kontajnera, ktorá by bola cca 10 EUR.
Výsledkom je systém, ktorý:
- nevyžaduje úpravu železničných ani cestných vozidiel
- umožňuje prekládku pod trakčným vedením
- umožňuje prekládku všetkých veľkostí a hmotností kontajnerov a výmenných nadstavieb
- umožňuje výstavbu terminálu s kapacitou podľa potrieb, od prekládky 1 vagónu, až po ucelený vlak s primeranými investičnými aj prevádzkovými nákladmi k prekladacej kapacite terminálu
- umožňuje automatizáciu prekládky, pričom všetky nákladové jednotky sú z vlaku vykladané a nakladané naraz, čím sa podstatne skráti doba nakládky a vykládky
- umožňuje nakladanie a vykladanie nákladových jednotiek z a na terminál len vodičom cestného vozidla